Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

M.C. Holm Skoles værdier

 

Betydningen af de enkelte værdier

Fællesskab

Vi vil fællesskabet, hvor vi som mennesker giver noget af os selv, tager imod hinanden og bidrager til at opbygge nærværende og livgivende relationer på tværs af køn, alder og etnicitet. På den måde bliver fællesskabet den trygge ramme for dannelse, læring og socialisering.

 

Faglighed

Vi gør os umage, rykker grænser og forholder os nysgerrigt til forandringer. Vi har mod til at tænke nyt og kreativt og tror på, at gennem udvikling fastholdes fagligheden. Ved at være ambitiøse, kritiske og initiativrige i vort daglige arbejde danner vi grobund for læring og livsmod – fagligheden giver indsigt – og udsigt!

 

Ligeværdighed

Vi udviser tolerance, rummelighed og åbenhed. Vi tror på, at hvert menneske er unikt og har sin særlige forståelse af verden. Gennem indlevelse og viljen til at møde ’den anden’ fra dennes perspektiv arbejder vi hver dag på at skabe ligeværdighed i alle relationer.

 

Respekt

Vi handler med respekt for hinanden og har et sprogbrug, der medvirker til et anerkendende miljø, hvor der vises hensyn og tages medansvar for andre. Kun ved at udvise gensidig respekt kan vi hjælpe og støtte hinanden.

 

Anerkendelse

Vi møder hinanden lyttende, opmærksomt og fordomsfrit. På den måde sikrer vi, at den enkelte bliver set og hørt – og ad den vej bidrager anerkendelsen til, at den enkeltes ressourcer og potentialer udfolder sig. Det skaber overskud og tillid i fællesskabet for både børn og voksne.

 

Trivsel

Vi har anerkendelse, respekt og ligeværdighed som faglighedens rammer. Det, mener vi, er vejen til trivsel i fællesskabet.

 

Slogan

Vær parat – Vis hensyn – Gør dit bedste

 

Om værdigrundlaget

Fælles værdier skaber fælles identitet

Værdierne er medarbejdernes pejlemærker i det daglige arbejde og er centrale for den tilgang, de møder elever, forældre, hinanden og omverdenen med.

 

Værdierne og det psykologiske grundlag

Værdierne fungerer desuden som en udmøntning af skolens psykologiske grundlag, som bl.a. bygger på relationel tænkning, en anerkendende tilgang, det narrative perspektiv samt sproget som skaber af liv og mening.

 

Målet med værdierne

Målet med værdierne er, at den enkelte medarbejder og de enkelte teams løbende skal sikre sig, at egne beslutninger, adfærd og handlinger over for elever, forældre, hinanden og omverdenen lever op til værdierne.

Dokumenter mediebibliotek