Generel information om skolen

M. C. Holms Skole er skolen for alle indskolingselever i 0. til 3. klasse i Nykøbing Mors. Pr. 1. august 2015 blev der i Morsø Kommune skabt en skolestruktur, som i dag danner rammen for M. C. Holms Skole - en skole i fortsat udvikling.

I skoleåret 2020/2021 har skolen og SFOen 70 medarbejdere og i alt 300 elever fordelt på 3 og 4 spor. I dette skoleår er der oprettet et udviklingsspor, Savannen, som er vores tilbud til børn med behov for vidtgående specialundervisning.

Historisk set har der siden 1893 været skole i M. C. Holms bygningen. Skolebygningen blev doneret af skibsreder Mads Christian Holm (1827-1892).

Efter nøje drøftelser i årene 1939 til 1941 blev den 12. august 1941 dagen, hvor det første gymnasium i byen slog dørene op for 123 elever, skelsættende for højere uddannelsesmuligheder i det tidligere Viborg Amt. Hidtil var det i amtet kun muligt at frekventere Viborg Katedralskole, som var det første og langt ældste gymnasium. Indtil indvielsen af gymnasiet husede M. C. Holms bygningen Nykøbing Mors Folke- og Realskole.

I dag huser bygningerne to institutioner; M. C. Holms Skole og Børnehus, der sammen med de øvrige børnehaver i byen er i tæt samarbejde om overgangen fra børnehave til skole.

Som skole er vi velplaceret i byens centrum med skov og strand tæt på. Bliver vi på egen matrikel, har vi såvel fine og store udearealer og dertil store, grønne områder og Nykøbing Hallen til rådighed. Vores praksis tager afsæt i Mosaikken www.mosaik.mors.dk og hverdagen i skole og SFO bygger på et tæt samarbejde skolens medarbejdere imellem og med de vigtigste aktører omkring børnene; forældrene.